Kézi munka folyik itt javából,
semmi nem készül el magától.
Technikák, praktikák, taktikák,
a végeredmény garantált.
Kavalkád uralkodik az asztalokon,
ám ezt senki sem veszi zokon.
Buzog a tettvágy,
alkotás közbe jön meg az étvágy.
Vágni, fűzni, ragasztani,
mit kell odailleszteni.
Lassan kibontakozik a nagy mű,
felismerhető lett, ez egyértelmű.
Nem hasonlít semmi másra,
csak és kizárólag saját magára
Némethné Szabó Szilviának hívnak, Népi játszóházvezető, Fazekas vagyok.
Miért is gondoltam egy ilyen alkotóműhely létrehozását ?
Ahol elvesznek a tradíciók, ott kilyukad az idő, elpereg a múlt.”
Ez az Ancsel Éva idézet tudja legrövidebben megfogalmazni azt, hogy miért van szükség erre a tanfolyamra. Múlt nélkül jelen és jövő sem. A népi hagyományok megismerésének fontosságát nem kell hangsúlyozni, tanfolyamma is egy lépést tehetünk megismerése felé. Különösen fontos az, hogy a pedagógusok megismerkedjenek a népi kismesterségek hagyományaival és ezzel is gazdagítsák szabadidős kultúrájukat.
Hogyan játszik egy gyermek? Megkeresi közvetlen környezetében azokat a tárgyakat, anyagokat, eszközöket, amelyek a legkisebb beavatkozással azzá válnak, amire épp szüksége van.Gondolata életet ad a tárgyaknak, tulajdonságokkal ruházza fel azt. Alkotóerejét működteti és örül, ha eltudja készíteni, amit kigondolt, ha véghez tudja vinni azt, amit kigondolt, ha véghez tudja vinni amit kitalált. Örömét fokozza, ha azzal munkálkodik, utánoz vele valamit. Boldogítja, ha rendeltetésének megfelelően működik. Ha játékait megunja, eldobja, mert képzelőreejét már nem lendítí , mert túl van már a megalkotás erőpróbáján, s ez nem baj.
Az a tudás, kézség fontos, amit elért vele, amennyit általa változott, fejlődőtt.
Minden alkotás erőpróba, küzdelem az anyaggal, a formával, a megfeleléssel, s egyben a lelki tartalom kifejeződése.
Nagy adottság ha az ember meglátja az anyagban a belőle kikívánkozott formát.
Erős a szabadban élő gyermek képzeletvilága, teremtő ereje, kézügyessége.
JÁTÉKOT KÉSZÍTENI JÓ, KÜLÖNÖSEN A TERMÉSZETBEN ahol egyre több fű, fa, virág köszönt ránk ismerősen.
Előbb -utóbb, aki belekóstól, aki ki tudja magát vonni a fogyasztás mai lázából , és ezek után másként értékelni a magunk készítette játékokat.
TEMATIKUS ALKOTÓHÁZ AJÁNLATOK
ORSZÁGOK SZERINT
JAPÁN
selyemfestés
MO álarc (jellegzetes színházi álarc készítése gipszből és kifestése)
MAGYARORSZÁG
csuhéból (állatkák, babák, virágok, dekorációk)
kékfestő ducolásos technikával
korongozás! (látványos, de kicsit koszolós?)
KOROK SZERINT
EGYIPTOMI:
Fáraókorona, Tutankhamon maszk, Üvegfestés, Piramis építés, Múmia "technológia" elsajátítása.
Mesterségek napja: fazekasok, építőmesterek, ékszerkészítők.
Írnokok napja: papirusz lap fűzése, hieroglifa, hierotikus írás.
Játékok napja: öltöztető baba, mehen játék, szisztrum csörgő készítés.
A lélek napja: udzsat szem, üvegfestés egyiptom istenei, sabti figurák.
Ókori GÖRÖG
Mozaik, Ékszer, Színházi maszk, Cserép /agyagozás /fazekasság.
Ókori RÓMA
Légiós jelvény, sisak, pajzs, mellvért, mozaik, ékszer.
KULTÚRÁK SZERINT
Indián:
Fonott karkötő bőrből, ékszer kagylóból, orvosságos zacskó bőrből
és gyöngyből, nyaklánc kerámia gyurma agyaggyöngykagylóból, gyöngyszövőt karkötő, nyaklánc, totem-állattartó (bőr zacskóban állat) állat figura kerámia gyurmából.
Kéregfestés, elejtett állatok fogából nyaklánc (kerámia gyurma), bőrdo
NÉHÁNY ÖTLET KEDVCSINÁLÓNAK
Bio-Art :szürkelemezre batik papír, kéregpapír, termések, préselt levelek, csigák, kagylók, rafia, csuhé, préselt virágok, parafakerettel.
saját arcra vagy gipsz illetve műanyagmaszkra 3 rétegben gipszes géz rétegezése. 20 perc alatt megköt és lehet festeni.
selyem vagy vászon alapanyaggal készül. Spárgával kötözgetjük majd forró textil festékben tartjuk. A kötözést levágjuk, öblítjük, szárítás után vasaljuk.
fadézsában előkészített papírpépből fakeretekkel "merítjük" a papírt, víztelenítjük, hengereljük.
- Homokkúp (üveglapra, kartonra):
színes homok, ragasztó, színes tónus karton.
síküveg - ablaküveg minták, intarziák, festése, fújása.
kartonból és rajzlapból papírdúcot készítünk. Ez a "nyomda". Egy másik papírra helyezzük és gumihengerrel áthengereljük.
papírmerítés technikáját szalvétával préselt növényekkel kiegészítjük és dekoráljuk.
az origami a papírhajtogatás művészete. Japánban ősi mesterség, szinte mindent meg tudnak hajtogatni síkban és térben. Kultikus varázsa van. Az origami minden korosztályt leköt az 5 évestől a 99 évesekig. Az egyszerű sík és térformáktól a bonyolult több dimenziós formákig és figurákig.
Egy kis plusz ! Hogy is alakult ki a népjátszóházas gyerekalkotóműhely T1979 a játszóházi mozgalom születésének éve. Hogy is történt ez? A Magyar Művelődési Intézet jogelődje, a Népművelési Intézet – Vitányi Iván vezetésével – úgy döntött, hogy a Várban nagyszabású kiállítást rendez a gyermekjátékokról. Az ötlet a levegőben volt: múzeum gyerekeknek puszta látnivalók gyűjteményeként nem igazán célszerű, ezért nem lehetne-e a kiállítás tereiben e – főként népművészeti ihletésű – játékokat megeleveníteni, ebben a környezetben nagyszabású közösségi játékokat rekonstruálni? Hollós Róbertné, az intézet alapító munkatársa kapta a feladatot. (A kassai születésű pszichológusról illik tudni, hogy más újítás is fűződik a nevéhez: egyik alapítója volt a háború utáni reményekkel teli esztendőkben a háborús borzalmak feledtetésére vállalkozó első magyarországi hivatásos bábszínháznak, a Mesebarlangnak, később a hazai amatőr bábmozgalom egyik irányítója, ebben az időben pedig a gyermekügyek referense a Corvin téri székházban.) S megszületett a játszóház.
|